Pauliens blog
Feedback op inzet (3)

blog 18 180 x 136 1

 

Gesprekken uit de praktijk met leiders en lijders


Hierbij gaat om de inspanning, het zichtbaar werken om tot een (goed) resultaat te komen. Je neemt waar dat mensen bezig zijn, geconcentreerd zijn, moe zijn aan het einde van de dag of van een activiteit. Het heeft te maken met een stukje extra tijd, aandacht, moeite.


Ik loop over een afdeling van een organisatie. De één zit te typen achter de computer, de ander belt, weer een ander kijkt in papieren. Ik loop door en zeg zachtjes ‘hier wordt gewerkt’; één van hen steekt een duim omhoog.  Ze werken allemaal door, bepaalde werkzaamheden voor een klant moeten aan het einde van de dag klaar zijn.
Tegen een collega die een opleiding heeft afgerond, zeg ik: ‘Fijn dat je het zo goed afgerond hebt, je hebt er zo hard voor gewerkt.’.

 

Als je ziet dat iemand ongevraagd overwerkt dan is positieve feedback op zijn plaats: ‘Ik zie dat je nog bezig bent, nu kan dit morgenvroeg met de andere onderdelen mee. Daar is de klant ook blij mee.’


Wat er over te vragen en te  zeggen valt


Tijdens mijn werk geef ik bijvoorbeeld feedback op inzet door positief te zijn over de tijd die men in iets steekt of als men sowieso met iets aan de slag gaat, ook al levert het in eerste instantie nog niet het gewenste resultaat op.
Men zet zich in omdat men bijvoorbeeld loyaal is aan de organisatie of collega’s, er brood op de plank moet komen, men bang is voor ontslag, men de activiteit leuk vindt, men graag iets wil leren of een goed punt wil halen. De motivatie kan heel verschillend zijn maar de inzet draagt positief bij aan het uiteindelijke resultaat en vraagt dus om waardering.
Een paar weken geleden werd de volgende zin op LinkedIn gepost: ‘Als een kind leert lopen en 50 keer valt, denkt het nooit: misschien is lopen niks voor mij.’ Kinderen blijven maar door gaan om vaardigheden te leren. Het feit dat opvoeders blijven bevestigen speelt hierbij een belangrijke rol. Op de werkvloer geldt hetzelfde: als een leidinggevende waardering blijft geven, heeft dit een positieve invloed op de inzet van de medewerkers.

Tips

  1. Richt je niet alleen op het resultaat. Goed voorwerk door middel van uitzoeken, experimenteren, nadenken over, met anderen brainstormen kan een wezenlijke bijdrage leveren.
  2. Kijk eens hoe je reageert op een kind dat zijn best doet. Dit kun je op een aangepaste manier ook bij je medewerkers of collega’s doen.

    www.praktijkverdiept.nl