Pauliens blog
Geven of nemen? Dan vertel ik dit verhaal …

foto beeldje maten aangepast

 

Gesprekken uit de praktijk met leiders en lijders


Nu heb ik niet één cliënt voor ogen maar een groep. Mensen die zich vooral richten op de ander. Ze geven anderen snel gelijk of durven hen niet aan te spreken op hun gedrag. Gaan al aan de slag voordat anderen de kans krijgen. Vaak voelen ze zich benadeeld, aan de kant gezet. Het brengt veel negatieve gedachtes en gevoelens met zich mee. We noemen hen ook wel subassertief.
Hun gedrag is vaak negatief, verwijtend, mokkend. Zij hebben al zo veel, uit een goed hart of angst, voor de ander gedaan. Dus nu is de ander aan zet. De ander moet dit toch begrijpen. Het is zo vermoeiend: steeds de problemen op te lossen, je overal verantwoordelijk voor te voelen, opdrachten van anderen uit te voeren terwijl je zelf vindt dat jouw ideeën net zo goed of zelfs beter zijn.
Deze groep verandert niet zo gemakkelijk.

 

Wat er over te vragen en te zeggen valt


Ze hebben gelijk: de ander is aan zet. Dit gelijk geef ik hen ook. In een samenwerking zijn om de beurt, eerlijk delen of 50-50 prima waarden.
Echter de kans is klein dat de ander zijn beurt neemt. En dat is op zich ook niet vreemd. Als je ziet dat de ander jouw problemen oplost, zaken oppakt nog voor je de kans krijgt waarom zou je dan initiatieven nemen. Het werk wordt gedaan, jij hebt tijd voor andere zaken.
Als aan dit subassertieve gedragspatroon wordt vastgehouden, vertel ik het volgende:
‘Mensen worden geboren als nemers: baby’s worden gevoed, verschoond, geholpen waar het maar kan, geknuffeld. Meestal is het zo dat als ze goed slapen, lief glimlachen de verzorgers tevreden zijn. En naarmate ze meer kunnen wordt hen ook geleerd te delen, dat niet alles kan en dat ook zij een bijdrage moeten leveren. Zo worden zij ook gevers. Echter het leven kan zo verlopen dat het nemen of geven duidelijk de overhand krijgt. Omdat mensen van nature nemers zijn, zal het geven moeten worden aangeleerd. De kans is klein dat een nemer uit zichzelf meer gaat geven.’
Hoe spijtig ook: de gever is aan zet.
Of dit verhaal wetenschappelijk verantwoord is, heb ik niet onderzocht. Wel weet ik dat het gevers vaak over de streep trekt om zelf aan de slag te gaan. Nee zeggen, grenzen aangeven, mensen op hun gedrag aanspreken … Een extra voordeel van voor jezelf opkomen is dat anderen je serieuzer nemen, jou meer eigenwaarde toeschrijven.


Tips

 

  1. Zie in dat het de gever is die in eerste instantie moet veranderen
  2. Verhalen kunnen een veranderingsproces een positieve stimulans geven
  3. Kom op voor jezelf, de ander doet dit ook. Zorg voor een goede balans
  4. Leer eerst in een veilige omgeving voor jezelf op te komen

 

www.paulienvankessel.nl

 

www.opkomenvoormezelf.nl